گفتاردرمانی

جامعترین سایت گفتاردرمانی

گفتاردرمانی

جامعترین سایت گفتاردرمانی

مراحل بلع طبیعی انسان

يكشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۱۶ ب.ظ


 بلع طبیعی عبارت است از آماده سازی و انتقال لقمه ی غذایی از حفره ی دهان به معده بدون وجود مشکل


مراحل بلع طبیعی انسان به شرح زیر می باشد


  1. آمادگی دهانی (Oral Preparatory): طی این مرحله غذا در صورت نیاز جویده شده و با بزاق ترکیب می شود و در موقعیتی قرار می گیرد که آمادهی انتقال می شود. در این فاز زبان، لب، گونه، فک تحتانی و دندانها با هم مشارکت می کنند تا غذا را خرد کرده و شکل دهی کنند. سپس فاز ساده سازی رخ می دهد (Reduction Phase) که در آن غذا جویده شده وخرد می شود و با بزاق ترکیب می شود. مرحله ی آماده سازی کاملا ارادی است و عواملی چون مزه، دما، چسبناکی و اندازه ی بلعه در این مرحله احساس می شود. در طول این مرحله خلف زبان بالا رفته و نرم کام پایین می آید و به این صورت مانع از ریزش غذا به حلق می شوند.
  2. دهانی (Oral): هنگامی که بلعه آماده بلع شد، نرم کام بالا می رود ، خلف زبان پایین آمده و لبها وماهیچه های گونه ای منقبض می شوند تا حجم حفره ی دهان را کاهش دهند و با بالا آمدن قدام و وسط زبان غذا به سمت حلق رانده می شود.
  3. حلقی (Pharyngeal): به طور کلی طی این مرحله غذا از حفره ی دهان به مری منتقل می شود بدون اینکه وارد مسیر هوایی شود. این مرحله به غلظت و اندازه ی بلعه و اینکه آیا عمل بلع یکبار اتفاق می افتد یا پیوسته است بستگی دارد و از طرفی به انقباض زبان، نرمکام ، حلق و حنجره مربوط است. هنگامی که زبان بالا می رود، سیستم نرم کامی حلقی بسته می شود، مجموعه ی هایو لارینجیال به سمت جلو و بالا حرکت می کند و باز شدگی دریچه ی فوقانی مری (Upper Esophageal Sphingter) را افزایش می دهد. این مرحله غیر ارادی است.
  4. مروی (Esophageal): پس از اینکه بلعه وارد مری شد توسط امواج پریستالتیک (Peristalsis) عضلات مری به سمت معده حرکت می کند به طوری که  با انقباض عضلات بالای بلعه و شل شدن عضلات پایین آن بلعه به سمت پایین حرکت می کند. طول مری ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر می باشد که از عضله ی کریکوفارینژیوس (Cricopharyngus) تا دریچه ی کاردیای معده (gastric Cardia) ادامه می یابد.

 

 

  • نکته ای که باید مد نظر داشت این است که مراحل بلع با هم همپوشانی دارند مثلا شروع مرحله ی دهانی و حلقی در یک زمان اتفاق می افتد ولی جهت تسهیل مطالعه و بررسی به این فازها تقسیم بندی شده است و حتی بعضی ها بلع را به سه مرحله ی دهانی، حلقی و مروی تقسیم می کنند.

منبع :


جامعترین سایت گفتاردرمانی (http://ghoftar.ir)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۳
سجاد گنج خانلو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی