گفتاردرمانی

جامعترین سایت گفتاردرمانی

گفتاردرمانی

جامعترین سایت گفتاردرمانی

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است


کودکان مبتلا به کم شنوایی و مهارت خواندن و نوشتن در آنها


خواندن به ما توانایی درک و به خصوص بالا بردن اطلاعات را می دهد. خواندن باعث می شود تا اطلاعات عمیقی درباره ی مفاهیم و حوادث به دست آورده و انعطاف پذیری بیشتری در ارتباطات خود داشته باشیم.کودکان آسیب دیده شنیداری با مشکلات خواندن روبرو هستند.آن ها نمی توانند خواندن را آغاز کنند. 

کودکانی که یک مشکل خفیف عصبی – حسی در شنوایی دارند :

  • کاهش عملکرد در افزایش گنجینه لغات
  • کسب مهارت خواندن


کودکانی که مشکلات شنوایی عمیقی دارند با دو مسئله بزرگ برای آموزش خواندن دارند :

  • اطلاعات اندکی در مورد زبان کلامی ذارند
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۳ ، ۱۷:۴۰
سجاد گنج خانلو

اثرات متعاقب کاهش شنوایی


کم شنوایی اثرات متفاوتی بر روی میزان درک ، گفتار و زبان افراد و عملکردهای آنان دارد. این اثرات بر روی افراد مختلف ، فرق می کند . این امر دوعلت دارد :

  1. اینکه ضایعات شنوایی به علتهای متفاوتی ایجاد می شوند .
  2. اینکه عوامل اجتماعی و روانی بسیاری در زندگی افراد وجود دارد که اثرات افت شنوائی را تعدیل می کند .

نکته: مهمترین جنبه کم شنوائی ، اثر آن بر توانایی های ارتباطی افراد است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۳ ، ۱۷:۱۸
سجاد گنج خانلو


راحع به سمعک چه می دانید؟ (خانواده ها)


دانش آموزان عزیز، والدین و معلمان گرانقدر، سمعک وسیله الکترونیکی بسیار ظریفیست که نیاز به مراقبت دارد . والدین عزیز باید به یادداشته باشند ،که هرروز صبح قبل از رفتن فرزندشان به مدرسه ، سمعک اورا چک کنند و همیشه یک باتری یدک همراه فرزندشان بفرستند. معلمان عزیز نیز بهتر است آشنایی مختصری باسمعک داشته باشند و دانش آموزخود را به استفاده مرتب از آن تشویق کنند.

سمعک های مدرن امروزی، بادوام و قابل اعتماد هستند و به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد. با این وجود، چندین احتیاط ساده، این اطمینان را به شما می دهد که سمعک هایتان سال های سال، به تعمیر نیازی نداشته باشند.

- عمر یک سمعک چقدر است؟


what we should know about hearing aid

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۳ ، ۱۷:۰۸
سجاد گنج خانلو

شنوایی نوزادان و غربالگری آن



مقدمه
تست غربالگری، تست ساده‌ای است که توسط ادیولوژیست انجام می‌شود. این تست فقط چند دقیقه بطول می‌انجامد و هدف آن شناسایی کودکانی است که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند تا وجود اٌفت شنوایی برای آنها معین شود. اما بخاطر اینکه مطمئن شوید، شنوایی کودک باید به شکل کامل مورد آزمایش قرار گیرد. غربالگری در حقیقت یک‌سری از خدماتی می‌باشد که شما نیاز دارید تا به سلامت کودک‌ تان و انجام مراقبت‌های درست مطمئن شوید.نوزادان قبل از شش ماهگی شامل این طرح می‌شوند. بدلیل اینکه تشخیص و درمان زودرس اختلالات شنوایی و استفاده از خدمات توانبخشی در راستای وضعیت سلامتی نوزادان و شیرخواران نقش حیاتی دارد، این برنامه طراحی شده و اجرا می‌شود.

 auditory screening

در این سنجش با استفاده از دستگاه OAE یا Otoacoustic Emissions امواجی به گوش فرستاده شده و انعکاس امواج مشخص می‌نماید که شنوایی گوش چگونه است.

غربالگری شنوایی، فقط اولین گام می‌باشد. اگر تست غربالگری احتمال اٌفت شنوایی را نشان دهد، گام بعدی، طراحی یک برنامه و رفتن نزد شنوایی شناس (ادیولوژیست) جهت انجام تست‌های پیگیری می‌باشد. شنوایی‌شناس متخصصی است که تست‌هایی را جهت تعیین مشکل شنوایی، نوع و شدت مشکل انجام می‌دهد.

چنین تست‌هایی به شما اطمینان خواهد داد که مهارت‌های ضروری زبان بطور طبیعی پیشرفت خواهد کرد و کودک در خانواده، مدرسه، جمع دوستان، شغل و دیگر فعالیت‌های زندگی موفق می‌شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۳ ، ۱۷:۳۵
سجاد گنج خانلو

دانلود بهترین نرم افزار لکنت شکن - Speech corrector


speech corrector


این نرم افزار یکی از بهترین نرم افزار های اصلاح گفتار است که به وسیله ی آن می توانید مدت زمان تاخیر شنیداری تنظیم کرده  و همچنین فرکانس های مختلف را فیلتر یا تقویت کنید این نرم افزار با ارائه ی بازخورد شنیداری تاخیر یافته باعث ایجاد گفتار روان در افراد لکنتی می شود.


برای دانلود نرم افزار به جامعترین سایت گفتاردرمانی مراجعه کنید


منبع : جامعترین سایت گفتاردرمانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۸
سجاد گنج خانلو


 بلع طبیعی عبارت است از آماده سازی و انتقال لقمه ی غذایی از حفره ی دهان به معده بدون وجود مشکل


مراحل بلع طبیعی انسان به شرح زیر می باشد


  1. آمادگی دهانی (Oral Preparatory): طی این مرحله غذا در صورت نیاز جویده شده و با بزاق ترکیب می شود و در موقعیتی قرار می گیرد که آمادهی انتقال می شود. در این فاز زبان، لب، گونه، فک تحتانی و دندانها با هم مشارکت می کنند تا غذا را خرد کرده و شکل دهی کنند. سپس فاز ساده سازی رخ می دهد (Reduction Phase) که در آن غذا جویده شده وخرد می شود و با بزاق ترکیب می شود. مرحله ی آماده سازی کاملا ارادی است و عواملی چون مزه، دما، چسبناکی و اندازه ی بلعه در این مرحله احساس می شود. در طول این مرحله خلف زبان بالا رفته و نرم کام پایین می آید و به این صورت مانع از ریزش غذا به حلق می شوند.
  2. دهانی (Oral): هنگامی که بلعه آماده بلع شد، نرم کام بالا می رود ، خلف زبان پایین آمده و لبها وماهیچه های گونه ای منقبض می شوند تا حجم حفره ی دهان را کاهش دهند و با بالا آمدن قدام و وسط زبان غذا به سمت حلق رانده می شود.
  3. حلقی (Pharyngeal): به طور کلی طی این مرحله غذا از حفره ی دهان به مری منتقل می شود بدون اینکه وارد مسیر هوایی شود. این مرحله به غلظت و اندازه ی بلعه و اینکه آیا عمل بلع یکبار اتفاق می افتد یا پیوسته است بستگی دارد و از طرفی به انقباض زبان، نرمکام ، حلق و حنجره مربوط است. هنگامی که زبان بالا می رود، سیستم نرم کامی حلقی بسته می شود، مجموعه ی هایو لارینجیال به سمت جلو و بالا حرکت می کند و باز شدگی دریچه ی فوقانی مری (Upper Esophageal Sphingter) را افزایش می دهد. این مرحله غیر ارادی است.
  4. مروی (Esophageal): پس از اینکه بلعه وارد مری شد توسط امواج پریستالتیک (Peristalsis) عضلات مری به سمت معده حرکت می کند به طوری که  با انقباض عضلات بالای بلعه و شل شدن عضلات پایین آن بلعه به سمت پایین حرکت می کند. طول مری ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر می باشد که از عضله ی کریکوفارینژیوس (Cricopharyngus) تا دریچه ی کاردیای معده (gastric Cardia) ادامه می یابد.

 

 

  • نکته ای که باید مد نظر داشت این است که مراحل بلع با هم همپوشانی دارند مثلا شروع مرحله ی دهانی و حلقی در یک زمان اتفاق می افتد ولی جهت تسهیل مطالعه و بررسی به این فازها تقسیم بندی شده است و حتی بعضی ها بلع را به سه مرحله ی دهانی، حلقی و مروی تقسیم می کنند.

منبع :


جامعترین سایت گفتاردرمانی (http://ghoftar.ir)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۳ ، ۱۷:۱۶
سجاد گنج خانلو